Aleš Jungmann  - Dobré světlo v Lipsku

Aleš Jungmann - Dobré světlo v Lipsku

datum vložení => 15.6.2011 | Osobnost

Už je to šest let, kdy automobilka BMW otevřela ve svém výrobním závodu v Lipsku novou centrálu. Dodnes tato budova vyvolává mezi příznivci architektury velké emoce. Návrh avantgardní londýnské architektky Zahy Hadid se už dostal do učebnic a budovu jezdí obdivovat a fotografovat lidé z celého světa.

Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5

Loni v létě se objevila v domácím tisku zpráva, že prestižní londýnské nakladatelství výukových titulů Dorling Kindersley si do své nové publikace vybralo fotografie této budovy od českého autora Aleše Jungmanna. Kniha Toma Anga s názvem The Complete Photographer vyšla koncem loňského léta (prozatím v angličtině, ale lze předpokládat, že v dohledné době se objeví v českém překladu i na domácím trhu) a je rozsáhlou příručkou, která radí pokročilým zájemcům o fotografii jak zvládnout deset nejrozšířenějších fotografických disciplín od portrétu přes reportáž až po krajinu. Každá z kapitol je doplněna vždy portrétem a ukázkami prací některého z významných světových fotografů, který se právě na některý z těchto oborů specializuje. Jak se fotí architektura, to kniha ilustruje právě na snímcích z továrny BMW v Lipsku, jejichž autorem je právě český autor.

Liberecký fotograf Aleš Jungmann (39) se k fotografování architektury dostal už v druhém ročníku studia oboru fotografie na FAMU díky svému tehdejšímu pedagogovi Pavlu Štechovi. Tehdy měl za úkol jako ročníkovou práci fotografovat Veletržní palác v Praze a tahle na první pohled nevděčná a statická práce (chtěl být totiž původně dokumentaristou) mu učarovala. Začal se na architekturu specializovat, pořídil si velkoformátový přístroj a získával první zakázky. Mezi jeho klienty patří řada architektonických ateliérů i developeři. Nedávno například dokončil velkou zakázku pro Českou spořitelnu.
Začali se také ozývat klienti ze zahraničí. Aleš Jungmann tak s fotoaparátem například pětkrát odjel do Indie, aby tam pro britské architekty fotografoval síť multikin PVR Cinemas. Hotely fotil v Moskvě, Krakově, Lodži, Varšavě, Berlíně, a dokonce i na jaderském ostrově Hvar.

Jak se ale dostal k práci pro anglické nakladatelství?
„Upřímně řečeno, nevím, jak přišli právě na mě,“ říká skromně fotograf ve svém pražském ateliéru. „Mám pocit, že sháněli někoho z téhle části Evropy, kdo fotí architekturu, a buď viděli nějaké mé práce, nebo si mě jednoduše našli na internetu.“

„Co bylo největším úskalím práce na projektu v Lipsku?“
„To, že už tu budovu přede mnou fotily snad desítky profesionálních fotografů ze všech stran. Navíc zadání od nakladatele znělo, že to všechno musím nafotit v průběhu jediného dne, neměl jsem šanci se tam třeba vrátit a udělat to znovu někdy jindy. Proto hrálo velkou roli taky počasí. Ověřoval jsem si jej do poslední chvíle a předpověď byla na ten den úplně skvělá. Jenže když jsem dorazil na místo, tak se právě nad Lipskem zatáhlo. Vyřešil jsem to tak, že jsem začal fotit interiéry a k exteriérům jsem se vrátil až za soumraku.“

„Máte nějaký vztah k automobilce BMW?“
„Vždycky jsem nějakého bavoráka měl. Začínal jsem s pětkovou řadou E34, samozřejmě v kombi, abych v něm mohl vozit veškerou techniku, v současné době mám novější model E39. To je moje pracovní auto. Kromě toho jsem si před časem pořídil i auto pro radost – BMW Z3 Coupé. Jezdím s ním prakticky celý rok, dokonce jsem s ním byl tehdy v továrně v Lipsku. Jinak se s tímto autem zúčastňuji srazů majitelů těchto automobilů. Naposledy jsme takhle byli na srazu zetek loni v létě ve Švýcarsku. Sjely se jich tam asi tři stovky včetně modelů Z8 a aut značky Wiesmann. V Česku je nás, tedy organizovaných zet trojkařů, asi padesát. Když už jsme u vozů patřících do portfolia BMW, tak jsem loni pořídil manželce taky MINI Cooper S. Myslím, že to o mém vztahu k téhle značce vypovídá dostatečně.“

foto A. Jungmann a P. Bílek-mjr-



BMW v Lipsku

Továrna BMW v Lipsku zaměstnává necelých šest tisíc zaměstnanců. Vyrábějí se tady všechny čtyři modelové řady „jedničky“ BMW – třídveřový sedan, coupé, kabriolet i řada SUV X1.  Denní výrobní kapacita je 740 vozů. Od roku 2013 se budou v Lipsku vyrábět také nové elektromobily.


Zaha Hadid

Autorkou projektu lipského ústředí továrny BMW je nejvýznamnější architektka současnosti Zaha Hadid (60). Narodila se v Iráku, vystudovala matematiku v Bejrútu a následně architekturu v Londýně, kde už od poloviny 70. let natrvalo žije. Od počátku 80. let vede vlastní architektonické studio  a kromě toho přednáší svůj obor na řadě prestižních architektonických škol (v USA i v Evropě). V současné době je profesorkou na  Univerzitě užitého umění ve Vídni. Je významnou představitelkou dekonstruktivismu.  Mezi její nejznámější stavby, kromě budovy BMW v Lipsku, patří: terminál příměstské dopravy ve Štrasburku, stavba Rosenthalova střediska moderního umění v Cinncinnati, výzkumné středisko Phaeno ve Wolfsburgu, lanovka v Innsbrucku, výstavní areál v Zaragoze, muzeum MAXXI v Římě, opera v čínském Kuang-džou. Je rovněž autorkou plaveckého stadionu pro OH v Londýně. V roce 2012  by se podle jejího projektu měl začít stavět komplex obytných budov Čulenova v Bratislavě (investorem je skupina Penta). Zaha Hadid je laureátkou Pritzkerovy ceny (za rok 2004), což je jakási obdoba Nobelovy ceny pro architekty.

Původní článek naleznete v BMW revue 1/2011