BMW řady 6 -Síla & elegance

BMW řady 6 -Síla & elegance

datum vložení => 8.2.2011 | Historie

BMW řady 6 reprezentuje i dnes image a styl člověka, který ho řídí. Šestková BMW jsou i u nás celkem rozšířeným typem, horší už je to ale s původní M 635CSi nebo chcete-li M6. Vůz v úžasném stavu nám předvedl předseda českého BMW klubu.

Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8

Než se zaměříme na tento konkrétní vůz, vynikající svým skvělým stavem, podíváme se trochu do historie. BMW 6 (značené jako E24) se začalo vyrábět v roce 1976 a nahrazovalo kupé řady E9. Oproti předchůdcům byl nový podvozek bezpečnější a modernější. První se představily verze 630CS a 633CSi, jejichž montáž měla v prvních letech na starosti karosárna Karmann. Silnější verze 635CSi se předvedla v roce 1978 a vyznačovala se například upravenou převodovkou a černým zadním spoilerem. V roce 1982 proběhl v Evropě facelift šestky, změny se dotkly zejména vylepšení interiéru a lehce upravené vnější vizáže vozu.
O rok později se na autosalonu ve Frankfurtu objevil v záři světlometů nejsilnější model, tedy M635CSi. Největší změna se odehrála pod kapotou, kam se nastěhoval špičkový šestiválec ze supersportovního modelu M1, značený jako M88, produkující výkon 286 koní (210 kW). Stejný motor se ukrývá i pod kapotou námi představovaného vozu, jejž vidíte na fotografiích okolo. Jeho majitel, Igor Michalík, má k BMW vztah již od začátku 90. let, kdy jezdil starou pětkou (E12). Pak následovaly další vozy s modrobílou vrtulí ve znaku a začala také aktivní účast v BMW klubu. Poslední půlrok je pan Michalík dokonce předsedou tohoto sdružení. Krásná M6 mu patří již několik let, pořídil ji z Německa a stal se třetím majitelem hýčkaného vozu. Renovace zrezlé karoserie proběhla již v rodné zemi, u nás byla provedena hlavně údržba a výměna částí podvozku, brzd apod. Chybělo ještě dokoupit několik původních věcí: „Ještě v Německu před prodejem někdo z vozu očesal M paket – tedy přední spoiler, nástavce prahů a zadní spoiler. Ten jsem tedy dokoupil, aby si auto zachovalo co nejvyšší míru autenticity,“ doplňuje majitel.
To potvrzuje i použití původních disků kol, které mají průměr 415?mm (zhruba 16,3 palce). I nyní na nich můžeme nalézt původně dodávané pneumatiky Michelin TRX o rozměru 240/45/415. Vůz je lakován krásnou béžovou metalízou, která ještě zvýrazňuje jeho ladné křivky. Výbava je velmi luxusní, proto nepřekvapí stěrače předních světlometů, ovšem opravdové pohodlí se skrývá uvnitř interiéru v provedení 2+2. Na čalounění výrazně tvarových sedadel Recaro je použita kůže z nutrie, okna se stahují elektricky, ovšem ještě více zaujme audiosystém. Vůz je totiž vybaven dobovým systémem Blaupunkt s dvanácti reproduktory! Hraje velmi dobře, ovšem limituje ho přehrávač na kazety. Jenže pan Michalík má ke starým autům správný vztah a nové rádio by do vozu nikdy nemontoval.
Samozřejmostí je klimatizace nebo třeba palubní počítač a dodatečný displej check control, zobrazující údaje např. o opotřebení brzdových destiček atd. Posez za sportovním tříramenným volantem je velmi nízký a příjemný, do sedadla člověk rychle zapadne a nechce se mu ven. Vraťme se ale k technice – zvedáme kapotu směrem od čelního skla a obdivujeme řadový šestiválec, který do BMW prostě obecně patří. Technika je solidní, jak jsme u BMW zvyklí. Na zadní nápravě, poskládané z mimořádně solidních ramen, najdeme 25% samosvorný diferenciál, kterým bylo vybaveno každé šestkové M. Jízdní vlastnosti velkého kupé ještě vylepšuje také použití některých speciálních prvků na podvozku. Pružiny pérování jsou tužší (o 15?%) a nižší (o 10 mm). Funkční celek dotváří upravené tlumiče značky Bilstein, které se používaly i na M5 (E28), vyrobené do října 1986. Nechybějí ani stabilizátory, na přední nápravě o průměru 25?mm, na zadní pak 16?mm.
Srdce vozu je umělecké dílo už na pohled. Mohutná hlava skrývá čtyři ventily na válec, vstřikování paliva zajišťuje pokrokový systém Bosch ML-Jetronic. Některé součásti byly také využity z již existujících modelů, například zapalovací systém je shodný s běžnou šestkou, ocelová kliková hřídel pochází z motoru M30. Rozvodový systém motoru M88 je poháněn jednořadým řetězem, kompresní poměr činí 10,5:1. Maximální výkon 286 koní (dle normy DIN) je k dispozici v 6500 min-1, točivý moment pak vrcholí hodnotou 340 Nm při 4500 min-1. M88 je poznat podle nápisu BMW nebo M Power na ventilovém víku.
Verze s katalyzátorem, značená jako S38, má pouze 260 koní (DIN). Na rozdíl proti M88 jsou například rozvody poháněny dvouřadým řetězem. Ekologická verze nás ale naštěstí netrápí, raději necháme horký vzduch kolem plnit příjemnou, ryzí vůní motoru M88. Manuální pětistupňovou převodovku dodala firma Getrag, tradiční dodavatel BMW. Řazení je i po letech velmi přesné a rychlé.
Zajímavostí je zavírání kapoty, která se pouze položí a její zajištění je prováděno nohou. Páčka je umístěna těsně pod palubní deskou vlevo. Ani nás nepřekvapuje, že otevřenou kapotu drží dvě plynové vzpěry, což je prvek, který ani dneska mnoho výrobců aut nepoužívá. Sám majitel vyjádří zážitky z jízdy:
„Když porovnám jízdu s jinými modely BMW, ať už veterány nebo i novějšími auty, vždycky na mne „moje Emma“ udělá velký dojem a nevím proč, objeví se mi úsměv na tváři... Ovládání M6 je jednoduché, všechno při ruce, jízda je čitelná, vozidlo je dostatečně tuhé, ale přitom i komfortní, v zatáčkách se nenaklání, drží stopu tak, jak ji navedete. Motor poskytuje dostatek výkonu, abyste si vychutnali sportovní jízdu, projeli ostřeji zatáčku, byť je to již dáma v letech... V podstatě na M6 jako takové neshledávám žádnou nedokonalost, musel to být velký zážitek řídit něco takového v 80tých letech. Tohle je opravdu radost z jízdy!“ Tak to vidíte sami...
Vůz byl dokončen teprve nedávno a své premiéry před zraky fanoušků se dočkal stylově na srazu Big BMW 2010, což je největší setkání vozů BMW v ČR. Sraz se konal od 6. do 8. srpna na letišti Hoškovice u Mnichova Hradiště a, jak sám majitel pyšně vypráví, jeho M6 byla mezi vystavenými šestkovými BMW vyhlášena jako nejhezčí. Nemáme důvod tomu nevěřit...
Na trhu je v současné době docela dost šestkových BMW. Pokud se bavíme o M 635CSi, ceny se pohybují od 9 000 eur až do 32 000 eur, přičemž platí, že dobrý exemplář koupíte zhruba za 20 000 až 25 000 euro. Do roku 1989, kdy byla výroba velkého kupé na montážní lince v Dingolfingu ukončena, vzniklo celkem 1767 modelů M6. Modelu bez katalyzátoru a s levostranným řízením, tedy jako je námi představený exemplář, vzniklo 3283. Nejméně bylo evropských modelů s katalyzátorem – 117 kusů.

foto Michal Šafránek Antonín Příhoda

Původní článek naleznete v BMWrevue 3/2010